blog


glitter-graphics.com [url=http://www.glitter-graphics.com][img]http://dl3.glitter-graphics.net/pub/1238/1238563s6wfel4lo6.gif[/img][/url]

Sabtu, 22 Oktober 2011

Perkara Yang Dilarang Ketika Solat








1. Menempelkan satu kaki dengan yang lain ketika berdiri.

2.Berdiri di atas satu kaki.

3. Duduk diantara dua sujud dengan kedua-dua lutut dan jarikaki tegak berdiri tanpa kaki menyentuh lantai.

4. Memasukkan kedua-dua tangan ke baju ketika berdiri, rukukdan sujud. (Keadaan itu menyerupai orang yahudi dalam solat mereka.)

5. Mangangkat pakaian (Sarung dan celana) ketika sujud samaada dari arah depan atau belakang. Hal yang sama bagi lelaki menyelak rambut ketikasolat. Nabi Muhammad s.a.w bersabda: “Aku diperintshksn bersujud di atas tujuhanggota tubuh dan tidak menyingkap pakaian atau rambut.”

6. Bercekak pinggang atau menjauhkan kedua-dua pangkallengan dari dada.

7. Menyambung antara bacaan Al-Fatihah dan takbiratul ihramserta antara rukuk dan bacaan surah. Hal ini tidak disukai jika seseorang itumenjadi imam. Sepatutnya ia berdiam diri sebelum membaca Al-Fatihah dan rukuk.


7a.Makmun pula hendaklah tidak menyambung takbiratulihramnya sendiri dengan takbiratul ihram imam serta ucapan salamnya dengansalam imam.  Ia perlu berdiam dirisejenak sebelum takbiratul ihram mengikut imam dan sebelum mengucapkan salamselepas imam.

7b. bagi imam dan makmum, jabgan sesekali menyambung ucapansalam pertama dengan yang kedua dan memisahkan kedua-duanya dengan diamsejenak.

8.Solat dalam keadaan mahu membuang air kecil atau besarkerana ia boleh menggangu khusyuk dalam solat.

9. Jangan bersolat ketika perut dalam keadaan sangat laparapatah lagi ketika itu makanan disediakan. Nabi Muhammad s.a.w besabda:“Apabila diserukan solat isya sedang makan malam siap , dahulukan makan sebelummengerjakan solat isya kecuali apabila waktu solat tinggal sedikit atau hatinyamentap tidak terpengaruh.”

10. Beberapa ulama salaf berkata: “Empat perkara tidak patutdilakukan didalam solat iaitu berpaling, mengusap muka , mempermainkan batukerikil (ditempat solat) dan solat ditempat lalu lintas.”

11.Beberapa larangan solat yang lain ialah menyilang jarikedua-dua  tangan, mempermainkan sendijari tangan atau kaki sehingga mengeluarkan bunyi, menutup wajah dengankain  dan memasukkan kedua-dua tangandiantara kedua-dua paha ketika rukuk.

*Sumber Media Permata.





Tidak ada komentar:

Posting Komentar